Fadern – exklusivt Gud i GT

Jesus identifierar Gud som sin Fader, och Fadern som sin Gud (Joh 17:3; 20:17). Vi läser genomgående i evangelierna att Jesus kallar Gud Fader. Men varifrån får Jesus idén om Gud som Fadern? Gud vittnar i hans inre och i hans egna erfarenheter. Den säkra källan till hans insikt finns emellertid i GT.

Det börjar när YAHWEH, via Mose kallar Israel som sin förstfödde son, ut ur Egypten så att han kan hålla gudstjänst åt honom. (2 Mos 4:22-23). Det fortsättar sedan med att YAHWEH utvecklar sin Fadersrelation till Israel som hans son.

“35 Du har själv fått se det, för att du skulle veta att YAHWEH är Gud: Det finns ingen annan än han. 36 Från himlen lät han dig höra sin röst för att undervisa dig, och på jorden lät han dig se sin stora eld, och du har hört hans ord ur elden” (5 Mos 4:35-36).

Vem Mose än talar om i vers 35, är han ensam och exklusivt Gud. Det är denne ende Guden, YAHWEH som talar till Israel ur elden (5 Mos 18:15-16). I Apg 3:22-26 hänvisar Lukas till det sammanhanget ang. Jesus. Han var profeten Gud skulle resa upp just för att folket skulle slippa höra Guds röst. Vers 26 säger att Gud låtit sin tjänare träda fram. Ordet är “barn”, “pojke. Vi har inget bra ord i svenskan, men det närmaste skulle vara “tjänarson”. Den som talar ur elden är alltså Fadern. Han, YAHWEH är exklusivt Gud.

I 5 Mos 32:6 kallar Mose YAHWEH för folkets Fader. Han är Klippan och Gud (4). YAHWEH, Fadern, Klippan och Gud är därmed synonyma begrepp. Mose frågar: “Är han inte er Fader?”, där “han” syftar tillbaka på “YAHWEH”. Mose ger alltså i samma mening YAHWEH samma personliga pronomen som han ger Fadern. Även psalmisten identifierar dessa som synonyma (Ps 89:19, 27). I Ps 95:1-7 finns dessa begrepp, utom fader. Men vi förstår att Fadern åsyftas.

I 2 Sam 7:11-14 är YAHWEH Salomos Fader. Se även 1 Krön 17:13-14 och 1 Krön 22:10. I Ps 2:7 vittnar David profetiskt om att YAHWEH ska bli Sonens Fader, där sonen syftar på Jesus, vilket styrks av Apg 13:30-33 och Heb 1:5. Denne Fader är ingen annan än Gud själv (Apg 13:30).

Även Jesaja menar att YAHWEH är Fadern (Jes 63:16, 64:8). På samma sätt, Jeremia (Jer 2:27, 3:4, 3:19, 31:9). I Hos 11:1 kallar Gud Israels om sin son ut ur Egypten. Också Bibelns sista bok bär samma tanke (Mal 1:6; 2:10). Från början till slut i GT ser vi alltså att YAHWEH identifieras som Fadern, och därmed är en person.

YAHWEH är Fadern ur flera perspektiv:

  1. Som skapare och vårdare av universum (Ps 95:5; Rom 1:7, 19-20).
  2. Som skapare och vårdare av mänskligheten (1 Mos 1:26).
  3. Som skapare och vårdare av nationen Israel (2 Mos 4:22-23; 5 Mos 32:6; Jes 64:8).
  4. Som skapare och vårdare av den Davidiska ätten (Ps 2:7). 
  5. Som skapare pch vårdare Messias (Ps 2:7; Heb 1:5; Kol 1:15-17). 

Ingenstans i GT ser vi en “andra person” i gudomen i form av Sonen få något utrymme i GT. Inte heller ser vi något initiativ från Anden, den s.k. “tredje personen” i gudomen. Vi ser en person – Fadern som omtalas med personliga pronomen över 10 tusen gånger. Det är inte förrän i NT Gud (Fadern) talar genom Sonen (Heb 1:2), vilket Sonen också tillstår (Joh 14:10).